De afgelopen jaren is het gedrag van consumenten enorm veranderd. Als organisatie is het belangrijk met hen mee te veranderen. Door te begrijpen wat er als ondernemer van je wordt gevraagd, kun je inspelen op deze veranderingen en zorg je ervoor dat jouw onderneming toekomstbestendig is.
Want als ondernemer lijkt het wel alsof je nooit even kunt rusten. Zeker in de hectische tijd waarin we leven. Even de tijd nemen om te genieten van je huidige succes lukt nog wel, maar je bent je er altijd weer van bewust dat toekomstig succes geen garantie is. In dit artikel delen wij drie belangrijke tips om in 2022 succesvol te ondernemen.
1. Breng de waarden van je merk in lijn met die van je klanten
Veel succesvolle bedrijven zijn bedrijven die hun aanbod goed hebben kunnen afstemmen op de werkelijke behoeften van hun doelgroepen. Maar bedrijven moeten verder gaan dan dat om de klantbetrokkenheid en -groei echt te maximaliseren. Vaak betekent dat een stapje extra doen die ervoor zorgt dat mensen terugkomen. Een studie gepubliceerd in Harvard Business Review onthulde dat ongeveer 64% van de consumenten zegt dat gedeelde waarden de belangrijkste reden zijn dat ze een langdurige relatie met een bedrijf hebben. Daarom kunnen bedrijven nu goed inspelen op populaire hedendaagse waarden. Denk hierbij aan duurzame voedingsbedrijven, bedrijven die ‘van bezit naar gebruik’ oplossingen aanbieden etc. Deze bedrijven trekken klanten aan die dezelfde waarden als hen nastreven.
2. Wees zelf bereid om te veranderen
Een ander belangrijk punt is het vermogen om (snel) te kunnen veranderen. Als je geen resultaten ziet, moet je een ander pad inslaan in plaats van een product of dienst te blijven aanbieden terwijl er geen vraag naar is. We delen graag twee mooie praktijkvoorbeelden met je. Neem het concept van Starbucks, aanvankelijk opgericht als een organisatie die espressomachines en koffiebonen verkocht. Starbucks kende een bescheiden succes bij de opening in de jaren zeventig. Maar nadat het bedrijf de overstap maakte naar het zelf brouwen van koffie en het opzetten van eigen horecagelegenheden, werd het een van de grootste (en meest succesvolle) merken ooit. Airbnb begon als een bedrijf dat luchtbedden verhuurde wanneer nabijgelegen hotels werden geboekt. Daarna werd het een van de grootste bedrijven ter wereld. Het is van groot belang dat ondernemers één oog op de horizon gericht houden en aandacht besteden aan trends en patronen die niet bevestigen waar ze zijn, maar inzicht geven in waar ze naartoe gaan.
3. Zorg ervoor dat je financieel onderlegd bent
Zoals we de afgelopen jaren hebben gewerkt is het belangrijk dat je als ondernemer ook financieel onderlegd bent. Maar het is bekend dat veel ondernemers daar veel moeite mee hebben. Zij blinken uit op andere gebieden zoals; ondernemen, innoveren en verkopen. De financiële kant die daarbij hoort, is meestal het ondergeschoven kindje. Dit kan serieuze gevolgen hebben en een serieus gevaar vormen voor het realiseren van ondernemingssucces. Want financieel inzicht helpt bij het maken van goedgefundeerde zakelijke beslissingen.
Als ondernemer heb je veel verantwoordelijkheden. Je moet toezicht houden op de dagelijkse activiteiten van je organisatie. Bent bezig met personeelsbezetting en het management. Je hebt een visie en plan en die probeer je zo effectief mogelijk uit te voeren. Er zijn klanten die je moet bedienen en je bent altijd opzoek naar nieuwe afzetmogelijkheden. Zoals je ziet, ondernemen is topsport. Daarom is het ook belangrijk de juiste mensen om je heen te verzamelen die jou helpen de sport zo goed mogelijk te beoefenen. Het kan fijn zijn om af en toe met iemand te sparren of iemand je die je helpt bij het opstellen van bijvoorbeeld een investeringsplan. De bedrijfsadviseurs van Cygnus hebben jarenlange ervaring in het begeleiden van MKB ondernemers en staan voor klaar voor ondernemers die vooruit willen. Meer informatie ontvangen? Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.