5 manieren om je als ondernemer voor te bereiden op de decembermaand

ondernemen_decembermaand

De decembermaand staat voor de deur, dat betekent voor veel ondernemers top drukte. Eind november start Black Friday en al snel volgen sinterklaas en uiteraard de kerstdagen en nieuwjaar. Voor veel ondernemers de belangrijkste tijd van het jaar en bij uitstek de periode om mooie omzetten te behalen. Toch blijken er ook veel ondernemers geen extra aandacht te besteden aan deze bijzondere periode. Lees daarom deze tips en haal voortaan het maximale uit feestdagen!

1. Zorg voor online zichtbaarheid van je bedrijf

Om in te kunnen spelen de feestmaanden is het belangrijk om online zichtbaar te zijn. Ook dit jaar verwachten we dat veel consumenten hun aankopen online zullen doen. De concurrentie is online gigantisch. Veel bedrijven zijn dan ook al jaren bezig met investeren in de ontwikkeling van hun webshop en online zichtbaarheid. Zorg er daarom voor dat je nu start met een plan om online de komende periode op te vallen. Plan je social media posts in, schrijf nieuwsbrieven vooruit, bedenk welke kortingen je gaat aanbieden en begin met communiceren. Want niet alleen je vaste klantenkring is geïnteresseerd in je diensten of producten. Het is dé tijd om nieuwe klanten aan je te binden.

2. Bied kortingen aan richting de feestdagen

Black Friday, een belangrijke dag in Amerika, welke dient als de start van het shop seizoen voor de feestdagen aan het eind van het jaar. Inmiddels is deze traditie overgewaaid naar Nederland en lijkt het wel ieder jaar populairder te worden. Bedrijven bieden hoge kortingen aan op hun producten rond Black Friday. Door zelf ook kortingen aan te bieden en in te spelen op Black Friday, komen bezoekers sneller naar je winkel en webshop. 

3. Timing 

Ja, er zijn veel consumenten die hun kerstinkopen tot de laatste minuut uitstellen. Toch vermijden de meeste mensen de drukte het liefst. Daarom is het als retailer belangrijk om op tijd te beginnen met het communiceren van promoties, kortingen en deals. Daarnaast moet de boodschap opvallen want klanten worden gebombardeerd met deals tijdens de feestmaanden. Zorg er tevens voor dat je webshop perfect te gebruiken is via mobiele apparaten. Zoals bij tip 1 aangegeven zal er weer veel online worden gekocht en steeds meer aankopen worden gedaan via mobiele apparaten. 

4. Stel doelen en plan vooruit

Het is heel belangrijk om een goede korte termijnplanning te maken voor de drukke periode. Maar het is minstens zo ook belangrijk om alvast vooruit te kijken naar de maanden die daarop zullen volgen. Bij veel sectoren zie je na de feestmaanden piek een tijdelijke afname in vraag naar producten en diensten. Een tijdelijke afname kan veel impact hebben op je bedrijfsvoering als je hier geen rekening mee houdt. Maak dus ook alvast een plan voor de eerste maanden van 2022, daarmee voorkom je wellicht cashflowproblemen in het nieuwe jaar.  

4. Houd het financiële plaatje goed in te gaten

Heb je aanvullende financiering nodig om de drukke periode voor te financieren? Begin op tijd met je zoektocht naar de meest geschikte vorm van financiering. Zo kun je geholpen zijn met een zakelijke lening maar kan ook bijvoorbeeld factoring geschikt zijn. Om te weten welke vorm het best bij jouw bedrijf past raden we je aan een vrijblijvende afspraak te maken met een bedrijfsadviseur. Hij kan jouw situatie in kaart kan brengen, advies geven en hij kan je helpen bij de aanvraag. Meer informatie ontvangen? Neem dan contact op. 

Contact

Picture of Jurgen Aarts

Jurgen Aarts

Directeur

Neem contact op