Als je wilt slagen, plan dan om te mislukken!

Heb je ooit van de spelregel gehoord: "Hoop op het beste, maar bereid je voor op het ergste"? Dat is precies hoe je als ondernemer te werk moet gaan. Niemand verwacht ooit te falen, maar als je er niet op voorbereid bent, kun je voor veel vervelende verrassingen komen te staan. Want, wanneer jij wel goed bent voorbereid, ben je veel beter in staat om je bedrijfsrisico's te beheren. Maar, hoe ziet een mislukking eruit? Deze vier tips zorgen ervoor dat jij op alles bent voorbereid - en kunnen je bedrijfssuccessen een boost geven.
cygnus bedrijfssuccessen voor ondernemers

1. Zorg voor een buffer

Zorg ervoor dat je beschikt over een ”noodspaarrekening”. Vaak wordt het advies gegeven om zes maanden levensonderhoud opzij te zetten. Ons advies is om vooral na te denken over hoeveel geld je in het ergste geval nodig zou kunnen hebben. Wat als je huis afbrandt? Wat als je wordt aangeklaagd? Consistentie is belangrijker om je spaardoelen te bereiken dan een enkele, grote geldoverdracht. Onthoud dat je noodspaarrekening bedoeld is voor noodgevallen. Hoe verleidelijk het ook is, investeer het niet en duik er niet in voor actuele zakelijke uitgaven. 

2. Zorg voor de juiste verzekeringen

Kies de juiste verzekeringen voor jouw bedrijf. Beoordeel je bedrijfsmiddelen en zorg dat ze verzekerd zijn. Een algemene aansprakelijkheidsverzekering kan voorkomen dat je bedrijf failliet gaat. Zet de verzekeringskosten in perspectief: een maandelijkse premie van €50 kost je op jaarbasis slechts €600. Maar als er dat jaar een vervelend incident zich voordoet en je kosten moet maken zoals medische kosten, juridische kosten of commerciële bouwkosten, zal je premie zichzelf hebben terugbetaald. Maak niet de fout te denken dat het jou niet kan overkomen. Alle bedrijven krijgen hobbels op de weg. Het zijn de succesvolle die hier op zijn voorbereid!

3. Maak gebruik van benchmarks om je verliezen te beperken

Ondernemers behoren tot de meest gedreven mensen ter wereld, maar voor het runnen van een winstgevend bedrijf is meer nodig dan een harde werkethiek. Slimme ondernemers gebruiken hulpmiddelen om hen te vertellen wanneer het tijd is om de handdoek in de ring te gooien. 

Je kunt namelijk niet elke strijd winnen. Stel parameters in voor projecten en nieuwe plannen om te bepalen wanneer het tijd is om de stekker eruit te trekken. Als je al €50.000 hebt geïnvesteerd in de ontwikkeling van een nieuw product, vraag jezelf dan af en toe af: moet ik doorgaan? Zal de uitbetaling het nog steeds waard zijn? 

Bepaal een winstdoelstelling voor je product voordat je begint met de opbouw ervan. Op die manier weet je precies hoeveel je kunt uitgeven voordat het project onrendabel wordt. Behandel bestaande producten op dezelfde manier. Als je product of project bijvoorbeeld aan het einde van het kwartaal een bepaalde verkoop benchmark niet heeft gehaald, is het ook belangrijk jezelf deze vraag te stellen.

4. Bouw vertrouwen op met financiële prognoses

Het runnen van een succesvol bedrijf vergt meer dan één paar handen. Investeerders, medewerkers, partners en collega’s zijn de sleutel tot het succes. Deze mensen zul je voor je moeten winnen. Als ze bijvoorbeeld in je bedrijf gaan investeren, moeten ze het vertrouwen in jouw hebben. Realistische, regelmatige financiële prognoses bewijzen dat je de ”wat als scenario’s” goed hebt overwogen. Op deze manier bouw je vertrouwen op.

Vertrouwen is moeilijk op te bouwen, maar gemakkelijk te verliezen. Werk je prognoses elk kwartaal bij. Door de cijfers transparant te delen, worden belanghebbenden aangemoedigd om hun vertrouwen in jou en je bedrijf te behouden. 

Plannen voor mislukking is plannen voor een lang leven. Rome werd niet in een dag gebouwd; jouw bedrijf zal dat ook niet zijn. Laat je ook zeker niet afschrikken, maar blijf realistisch en onthoud dat het ondernemerschap een lange weg is en risico’s met zich mee brengt.

Contact

Picture of Jurgen Aarts

Jurgen Aarts

Directeur

Neem contact op