Als ik deze zin opschrijf gaan mijn gedachten weer terug naar begin 2013. Ik was door een ondernemer gevraagd hem te helpen bij het weer op de rit krijgen van een van zijn bedrijven. Hij gaf aan dat het bedrijf in de kern gezond was, maar er moesten wel enkele zaken verbeterd worden. Een mooie uitdaging die ik als interim-directeur van deze onderneming heb opgepakt.
Zelf aanvragen van faillissement
Binnen een paar weken was het duidelijk dat het bedrijf er enorm slecht voor stond. Crediteuren stonden op de stoep, het geld was op en belangrijker nog, de kansen voor de onderneming in de markt waren minimaal. Op dat moment heb ik het enige advies gegeven aan de ondernemer dat in die omstandigheden mogelijk was. Stoppen en laten we het faillissement aanvragen om de regie in eigen hand te houden.
Nadat hij dit duidelijke maar ook harde bericht emotioneel verwerkt had, ging hij akkoord en zijn we de voorbereidingen gestart voor een faillissement via een eigen aanvraag. Het is belangrijk dat goed voor te bereiden om b.v. de kans op een bestuurlijke aansprakelijkheid te beperken. De faillissementsaanvraag is ingediend door een ingeschakelde insolventiejurist en ik ben zelf naar de faillissementszitting gegaan bij de Rechtbank. Het blijft nog altijd verrassend hoezeer zo’n zitting een formaliteit is. Daarna is het wachten tot de curator contact opneemt en dat duurde behoorlijk lang deze keer.
Intimiderende aanpak
De ondernemer was zeer ervaren en door de wol geverfd met ondernemingen in Nederland, Europa en Amerika. Toch klonk hij paniekerig toen hij me ’s avonds rond 19 uur belde en kortaf zei; Je moet nu komen. Ze staan hier met vijf mensen en willen van alles weten. En inderdaad, de curator had zich gemeld samen met vier van zijn kantoorgenoten. Ook ik wist niet wat ik zag, zo’n overmacht aan juristen, terwijl het bedrijf niet zo heel groot was. Later begreep ik van de curator en zijn collega’s dat het een bewuste aanpak is. De curator heeft meestal geen idee wat hij aantreft als hij het verzoek van de Rechtbank accepteert. Deze aanpak werkt wel intimiderend en dat is ook de bedoeling. Medewerking krijgen van de ondernemer, indruk maken. Ondanks deze harde start hebben we op een zakelijke maar ook plezierige manier samengewerkt met de curator.
Goede voorbereiding is het halve werk
Het was wel goed dat we goed beslagen ten ijs kwamen door de goede voorbereiding. Ook bij een faillissement geldt dat een goede voorbereiding het halve werk is. Zelf werk ik altijd met een checklijst die ik altijd heel nauwgezet volg.
Benieuwd naar deze checklist? Deze is hier kosteloos te downloaden via de Cygnus kennisbank.
Deze column is geschreven door Leon Brouns. Leon heeft in zijn carrière als interimmanager voor Mkb ondernemingen in binnen – en buiten Nederland veel bedrijven in zwaar weer begeleidt. Hij heeft veel ervaring aan beide kanten van de tafel zowel als bankier en als bestuurder van ondernemingen. Hij spreekt de taal van de ondernemer en die van de bankier en merkt dagelijks dat deze tolkenfunctie nog altijd nodig is.