De meeste ondernemers willen hun bedrijf laten groeien. Ze willen nieuwe locaties openen, nieuwe mensen bereiken en hun afzetmarkt vergroten. Ze willen meer medewerkers inhuren om grotere en betere dingen te bereiken. Voor de meeste ondernemers is dit grotendeels een positieve zet, omdat ze hiermee meer omzet kunnen genereren, winstmarges kunnen vergroten en zo hun bedrijf naar een hoger plan kunnen tillen.
Er zitten echter ook valkuilen aan het laten groeien van je bedrijf als je dit roekeloos of zonder plan doet. Als je te snel groeit, kunnen er dingen overbelast raken. Als je op de verkeerde manier groeit, kan je omzetgroei stagneren. Daarnaast kan de bedrijfscultuur in gevaar komen wanneer een bedrijf te hard groeit. Want naarmate je bedrijf groeit, heb je minder controle en minder directe interacties met je teamleden. Er zullen veel nieuwe mensen voor je gaan werken en misschien heb je verschillende type leiders die je medewerkers aansturen. Hoe kun je je bedrijf laten groeien zonder het contact met de cultuur te verliezen? Om te voorkomen dat de ware aard van je bedrijfscultuur verwatert, volg je deze strategieën:
Creëer een goed fundament
Naarmate je groeit, wordt het belangrijker om middelen te hebben waarnaar je kunt verwijzen bij het bespreken en faciliteren van de bedrijfscultuur. De eenvoudigste manier om dit te doen, is het maken van een document over de bedrijfscultuur. Maak een lijst met de kernwaarden van je bedrijf, geef voorbeelden van gedrag binnen en buiten de organisatie en zorg ervoor dat elke medewerker binnen je organisatie toegang heeft tot een exemplaar. Wanneer het dan nodig is, dienen deze documenten als leidraad.
Neem nieuwe mensen aan die écht bij je bedrijf passen
Het aan boord halen van een niet-passende kandidaat kan veel binnen je bedrijf verstoren en een kostbare vergissing worden. Elke nieuwe medewerker, of het nu de tiende of de duizendste is, moet voldoen aan dezelfde wervingsnormen.
Zorg voor een goed inwerkproces
In het begin is elke nieuwe medewerker een groot en bijzonder moment, die de persoonlijke aandacht van iedereen binnen het bedrijf krijgt. Maar naarmate de tijd verstrijkt, nemen HR-afdelingen het proces over om nieuwe werknemers in te werken en op snelheid te krijgen. Dat is praktisch, maar het betekent niet dat de leiding van het bedrijf helemaal van het proces moet worden losgekoppeld. De juiste introducties maken en een persoonlijk tintje geven om je nieuwe teamleden een goede start te geven, en tegelijkertijd je werkcultuur over te brengen, is heel erg belangrijk.
Probeer geleidelijk te groeien
Opschalen kan spannend zijn. Probeer geleidelijk en opzettelijk te groeien als je kunt, en geef jezelf de tijd om goede mensen te werven en ook op deze manier de cultuur te behouden.
Voer periodieke beoordelingen uit
Vertrouw erop dat je teams er voor zorgen dat de cultuur binnen de hele organisatie wordt behouden, maar ga er niet zomaar vanuit. Neem de tijd om het zelf te beoordeling met bezoeken en gesprekken. Spreek waar nodig je medewerkers aan op hun rol om de bedrijfscultuur te ontwikkelen.
Zoek naar werknemers die een voorbeeldfunctie kunnen vervullen
Behalve de eigenaar van het bedrijf en MT-leden heeft elk bedrijf een paar werknemers die worden gevolgd door de rest van het team. Dit zijn meestal medewerkers met een lange geschiedenis binnen de organisatie of die om andere redenen hoog worden gewaardeerd. Onderken het belang van deze uiterst waardevolle krachten en zorg ervoor dat ze ook een voorbeeldfunctie vervullen.
De bedrijfscultuur bestaat uit de ongeschreven regels, gewoonten en gedrag van alle medewerkers binnen een bepaald bedrijf. De impact van de bedrijfscultuur is groot: ze bepaalt hoe goed je je voelt op het werk, hoe collega’s met elkaar omgaan én hoe succesvol een bedrijf is. Ze maakt dat mensen bij een bedrijf willen werken, of dat ze er net willen wegvluchten.
Een positieve bedrijfscultuur is hét fundament voor efficiënte teams en gemotiveerde medewerkers. Elk bedrijf is uniek een heeft ook haar eigen unieke cultuur. Maar als je eenmaal de cultuur hebt gevestigd, is het belangrijk om deze consistent te houden terwijl je bedrijf blijft groeien. Trouw blijven aan de wortels van je bedrijf is een uitdaging, maar zeker haalbaar als je deze strategieën in gedachten houdt.