Deze vraag en opmerking heb ik vaker gekregen van ondernemers. Van een bankier heb ik deze slechts één keer gekregen. Heel opvallend, omdat het veel vaker aan de orde moet zijn. Ik denk echt dat dit komt omdat de bankier vaak denkt dat hij de ondernemer echt kent en begrijpt. De bankier die mij die vraag wel stelde, stelde nog een aanvullende vraag. “Leon, kun jij niet een keer tegen die ondernemer zeggen waarom wij doen wat we doen, want mij lukt dat niet”
Onderscheid tussen ondernemen en bankieren
Dit raakt de kern van het onderscheid tussen ondernemen en bankieren. Ik kan me de ondernemers nog goed voor de geest halen die blij waren omdat hun accountmanagers van de bank hadden gezegd dat ze ook ondernemer waren. Eindelijk zag je de ondernemer denken, eindelijk iemand die dus weet waar ik elke dag mee te maken heb. Vaak was de blijdschap van niet al te lange duur. Is dat verrassend? Nee, eigenlijk niet.
Risico’s durven nemen
Hoe kan het nu dat de taal van de bankier en de taal van de ondernemer niet op elkaar aansluiten. Volgens mij heeft dat veel te maken met het omgaan met risico’s. Bankieren is in de kern risicomijdend gedrag en dat is maar goed ook. Als een ondernemer risico’s wil vermijden kan hij denk ik beter zijn onderneming stoppen. Ondernemen is zeker geen ongebreidelde risico’s nemen, maar wel het balanceren op de golven van de risico’s. De mate waarin een ondernemer en een bankier dat doen verschillen enorm van elkaar en dat zorgt voor een wederzijds onbegrip.
Ik ben een soort tolk
Kort nadat ik de bank had verlaten voor het zelfstandige ondernemerschap vroeg een familielid mij wat ik nu eigenlijk deed. Ik heb een vertaalbureau zei ik, ik ben een soort tolk. Zo was het en zo is het denk ik nog steeds. Ik verzorg een intermediairrol tussen de ondernemer en zijn bankier. Dat kan ik omdat ik beide talen heb leren spreken. Logisch eigenlijk. Zet iemand die alleen chinees spreekt aan tafel met iemand die alleen maar Frans spreekt en je krijgt toch hetzelfde? Ik moet toegeven dat het iets gechargeerd is maar in de kern klopt dat wel.
Als bankier dacht ik ook dat ik mijn klant kende. Tot ik een adviseur was en me realiseerde dat ik zoveel meer wist van de klant dan als bankier. Overigens kwam ik er als bestuurder van Mkb bedrijven achter dat ik ook als adviseur lang niet alles wist.
Deze column is geschreven door Leon Brouns. Leon heeft in zijn carrière als interimmanager voor Mkb ondernemingen binnen – en buiten Nederland veel bedrijven in zwaar weer begeleidt. Hij heeft veel ervaring aan beide kanten van de tafel zowel als bankier en als bestuurder van ondernemingen. Hij spreekt de taal van de ondernemer en die van de bankier en merkt dagelijks dat deze tolkenfunctie nog altijd nodig is.