3 strategieën die startups moeten toepassen om het succes te vergroten

cygnus-voor-ondernemers-die-vooruit-willen

Een bedrijf oprichten is gemakkelijk. Een bedrijf laten groeien is veel moeilijker. Er liggen dan ook veel uitdagingen waar je als startup ondernemer mee te maken krijgt. Vragen als: Hoe bereik ik mijn doelgroep? Hoe houd ik mijn klanten tevreden? Zullen vragen zijn waar je dagelijks mee te maken hebt. Één ding is zeker: je bent niet de enige met dit soort vragen. Daarom hebben wij drie aanbevelingen opgesteld voor startende ondernemers. Pas ze toe om je bedrijf duurzaam te laten groeien.

1. Creëer een marketingstrategie en profiteer van de gratis tools die je kunt gebruiken

Onderschat deze strategie niet, want het zal je helpen om de bekendheid van je bedrijf te vergroten en klanten aan te trekken. Bij veel bedrijven ontbreekt het in de vroege stadia van groei vaak aan degelijke strategie. Redenen hiervoor kunnen zijn een beperkt budget of omdat je het niet als een prioriteit beschouwt. Maar het hebben van een duidelijke en consisente marketingstrategie is erg belangrijk en relevant wanneer je je merk op de markt gaat brengen. Er zijn veel verschillende gratis marketing tools beschikbaar die je kunnen helpen. Deze lees je hier.

2. Wees relevant voor je klant

Relevant zijn en blijven voor klanten is de grote uitdaging voor bedrijven in het algemeen. Hoe beter jij inzichtelijk hebt wat jouw klant écht nodig heeft, hoe eenvoudiger je ze kunt bereiken en naar je toe kunt trekken. 

Je moet begrijpen dat klantbehoeften veranderen. Klanten hebben een groter aanbod aan aankoopopties, ze zijn meer verbonden en hebben toegang tot meerdere kanalen. Probeer jezelf vragen te stellen als: Wat is de beste manier om dicht bij hen te blijven? Welk communicatiemiddel is het meest geschikt om in te zetten? Welke problemen ondervinden ze momenteel? Helpen mijn producten of services hen bij het oplossen van hun problemen? Wat is de waarde die ze hechten aan mijn producten en diensten? Waarom kiezen klanten voor mijn bedrijf? 

3. Focus je op klantenservice van hoge kwaliteit, het optimaliseert de relaties met je klanten

We hoeven je niet uit te leggen dat het belangrijk is om tevreden klanten te hebben. Maar veel bedrijven besteden hier in hun dagelijkse werkzaamheden toch (te) weinig aandacht aan.  Enerzijds kopen tevreden klanten meer en daarnaast bevelen ze jouw product of diensten aan andere mensen aan. Zendesk publiceerde in hun Customer Experience Trends Report van 2020 dat 57% van de ondervraagde klanten klantenservice als het belangrijkste kenmerk ervaren waardoor ze zich loyaal voelen aan een merk.

Als startup bedrijf sta je dagelijks voor veel verschillende keuzes, ons advies is om je te richten op een duurzame groei voor jouw bedrijf, kijk dus naar de lange termijn. Heb je als startende ondernemer vragen over de aanbevelingen in dit artikel of advies nodig bij het implementeren van een van deze strategieën? Benader dan een van onze bedrijfsadviseurs, we staan voor je klaar!

Contact

Foto van Jurgen Aarts

Jurgen Aarts

Directeur

Neem contact op