7 strategieën om de winstgevendheid van je bedrijf te vergroten

winst strategieën voor jouw bedrijf

Winst maken is essentieel om je onderneming gezond te houden of door te kunnen groeien. Wanneer jouw bedrijf geen winst maakt of je de winst wilt verhogen is het belangrijk om een aantal structurele wijzigingen door te voeren. Om je winst te vergroten, moet je het verschil tussen je inkomsten en kosten vergroten. Dus, verlaag je kosten en/of verhoog je omzet. Hieronder zullen we enkele opties met je bespreken:

1. Breng je kosten in kaart

Heb je een goed inzicht in de gemaakte bedrijfskosten? Durf kritisch naar je uitgaven te kijken en te beoordelen of er kostenbesparingen mogelijk zijn. Hoe duur is je softwareleverancier? Staan ​​je medewerkers ’s ochtends vaak in de file op weg naar je bedrijf? Misschien loont het om te investeren in een goede thuiswerkplek. Vaak leidt kostenbeheersing tot inefficiënter werken. Bijvoorbeeld door vergaderingen te beperken of online te houden. Of zorgt de aanschaf van een apparaat dat de dure kracht werkzaamheden kan uitvoeren die meer waarde toevoegt voor je bedrijf. 

2. Debiteuren

Werk je vaak voor de overheid of andere grote partijen met lange betalingstermijnen? Waarvan je weet dat je factuur betaald wordt, maar dat het lang kan duren? Zorg dan voor een korte levertijd en spreek af dat je in termijnen kunt betalen. Bijvoorbeeld 25% bij aanvang van het werk, 25% bij goedkeuring van het concept en 50% bij oplevering. Dan lopen je inkomsten minder lang achter bij je kosten en voorkom je een (te) hoge openstaande debiteurenstand. In Nederland geldt de standaard wettelijke betalingstermijn van 30 dagen en maximaal 60 dagen.

3. Verzamel meer leads en zorg voor goede opvolging

Marketing en reclame zijn manieren om nieuwe klanten te krijgen. Een ander belangrijk deel in dit proces is het verzamelen van contactinformatie en het bereiken en benaderen van potentiële klanten.

Veel MKB bedrijven nemen niet genoeg de tijd om leads op te volgen. Dit kan echter een van de grootste verspillingen zijn voor je bedrijf. De gemiddelde verkoper volgt prospects slechts twee keer op, maar de helft van alle verkopen gebeurt na het vijfde contact. Het verkrijgen van leads kost vaak geld, dus marketing budget dat wordt verspild door het niet opvolgen van de leads die werden verzameld is ontzettend zonde.

4. Focus je op bestaande klanten

Huidige klanten zijn een van de meest interessante bronnen om extra business te genereren. Verkopers zijn vaak gefocust op het werven van nieuwe klanten, terwijl ze te weinig aandacht besteden aan het behouden van bestaande klanten. Volgens Marketing Metrics, is de kans dat je iets verkoopt aan een bestaande klant 60-70%, maar de kans om iets aan een nieuwe klant te verkopen is slechts 5-20%.

5. Nieuwe producten of diensten toevoegen

Het aanbieden van producten of diensten die aansluiten bij wat je bedrijf al verkoopt is een eenvoudige manier om bestellingen te vergroten en meer klanten aan te trekken. Het is wel belangrijk om de markt te onderzoeken voordat je in een nieuw product of een nieuwe dienst gaat aanbieden. Een belangrijke vraag die je je moet stellen bij het toevoegen van nieuwe producten of diensten is wat voor marges ze zullen bieden.

6. Doe meer met minder

Het is belangrijk om te onderzoeken hoe efficiënt je activiteiten verlopen. Bij de uitgaven voor elk product of dienst is het ook belangrijk om te kijken naar welke producten of diensten de meeste inkomsten opleveren. Het is natuurlijk zinvoller om meer geld uit te geven aan onderdelen die meer inkomsten opleveren dan andere.

7. Houd je voorraad in de gaten

Het is belangrijk om de voorraadniveaus voortdurend in de gaten te houden. Het opslaan van producten kost namelijk vaak veel geld, wat betekent dat voorraadopslag een uitgave kan zijn die meer geld kost dan in eerste instantie wordt opgemerkt. Voorraadbeheersoftware is een uitstekende manier om bij te houden welke artikelen goed verkopen en welke niet. De software maakt het gemakkelijk om producten die goed verkopen op voorraad te houden en producten die niet verkopen en alleen maar schapruimte innemen in het magazijn, te verwijderen.

Hogere winsten zorgen voor een goede cashflow en cash is zuurstof voor groei van je bedrijf. Het is daarom altijd belangrijk om regelmatige controles bij je bedrijf uit te voeren en kritisch te kijken naar bovenstaande punten.

Waarom Cygnus?

Financieringsscan aanvragen

Krijg snel inzicht in jouw financieringsmogelijkheden