Trek op tijd aan de bel!

corona problemen, hulp inschakelen

Wie heeft er ook last van? Een probleem vooruitschuiven. Doe ik morgen wel of overmorgen. We weten goed dat het probleem daarmee eerder groter wordt dan kleiner. Het lost in ieder geval niet op.

De moed verzameld om hulp te vragen

De laatste weken worden mijn collega’s en ik steeds vaker benaderd door ondernemers die last hebben van dit fenomeen. Na veel wikken en wegen hebben ze eindelijk de moed verzameld om aan de bel te trekken. Hulp te vragen. In vrijwel alle situaties hebben de problemen te maken met schuldeisers na Corona. Schulden bij leveranciers en verhuurders. Het gaat toch weer goed met de economie? De schuldeisers vinden dat het nu wel eens tijd wordt om de schuld te innen. Zij willen snel geld zien. Tot welke absurde situaties dat kan leiden beschreef ik in een eerder artikel.

Als we in gesprek gaan met deze ondernemers zien we meestal twee kenmerken.

  • De ondernemer heeft maandenlang zelf geprobeerd om de zaak op te lossen met halve toezeggingen en kleine deelbetalingen. 
  • Het beschikbare geld is nodig voor het op de rit krijgen van de onderneming. Voor nieuwe business. Deelbetalingen aan schuldeisers brengen het voortbestaan van het bedrijf in gevaar.

Sussen en kleine betalingen lijken te helpen. Het werkt heel even, maar het helpt niet echt. De ondernemer wordt niet geholpen en uiteindelijk ook de leverancier niet. Omdat het risico dat de onderneming het niet gaat redden alleen maar groter wordt.

Ga voor openheid en transparantie

Concrete acties helpen wel om het probleem op te lossen. Openheid en transparantie naar alle betrokken. Ook de leveranciers. Zelfs als dat een vervelende boodschap betekent. Dat lukt een ondernemer zelden zonder hulp. Dat lukt zeker niet als je aan pappen en nathouden hebt gedaan. De drempel om hulp te zoeken is ook begrijpelijk. Maar het inschakelen van een objectieve derde -een paar vreemde ogen- helpt. Gisteravond heb ik een onderneemster onze hulp aangeboden. ‘Wat fijn en ik hoop dat ik nu ook weer kan slapen’ zei ze na ons gesprek.

Ben jij ook ondernemer? Herken je dit beeld? Doe iets en vraag hulp. Liever gisteren dan vandaag. Zou fijn zijn als je Cygnus om hulp vraagt, Cygnus heeft de mensen en de benodigde expertise in huis. Heb je een andere vertrouweling? Ook goed natuurlijk. Het belangrijkste is dat je nu actie onderneemt! 

Bekijk hier onze serie ”Help, wat moet ik doen?” voor meer informatie.

Contact

Picture of Jurgen Aarts

Jurgen Aarts

Directeur

Neem contact op